Dzejas dienas dzejas (ne)mīļotājai.


Nekad neesmu bijusi dzejas mīļotāja. Vienmēr labāk patikuši stāsti, kuri netiek ierobežot pantmēros, taktīs vai, manuprāt, nesaskanīgās atskaņās. Tāpēc laikam saprotams manas vidusskolas bibliotekāres izbrīns sejā šovasar, kad pateicu, ka gribu lasīt dzeju. Un negribu kuru katru. Gribu “klasiku”. Gribu Ziedoni un Čaklo. Skolotāja drošības pēc trīs reizes piesit pie sava nokrautā koka galda un ar lielu smaidu sejā aizsūta mani uz attiecīgajiem plauktiem.

Šogad dzejas dienas man aprobežojās ar šo grāmatu atkalatrašanu manā plauktā un pārlasīju tad tās vietas, kuras aplīmētas ar oranžām līmlapiņām. Skaisti. Tāpēc godinot dzejas dienas, šeit ir pavisam maza mana Ziedoņa dzejas izlase. Viņam vēl ir daudz kā laba, bet kā jau zinām – laba daudz nevajag. Ziedonis laikam vairāk paņem, jo bērnībā man viņš nepatika ar visiem tiem bērnu dzejoļiem par motoriem. Bet līdz dzejai vajag izaugt. :)

***

Es negribu teikt, ka dzīvē ir daudz netīrumu.
Tā jau tas ir, tāda ir dzīve, un netīrumu ir visur.
Gribas baltu gulbju.

Pirti kurina ik pa divām nedēļām.
Šo sestdien nebūs.
Gribas baltu gulbju.

Dīvaini, ka agrāk
Tas nebija nācis prātā.

Dienās saule ir karsta, pūš ziemelis,
Dārzos ķiršu un ābeļu stumbri
Nokaļķoti balti -
Kā lūgšanā.
Gribas baltu gulbju.

Pašlaik tie nāk.
Šis ir viņu laiks -
Lapu vēl nav,
Un ziedu vēl nav.
Es iznāku no sēdes,
Izķemmēju cigarešu dūmus no matiem.

Gribas baltu gulbju.

***

Par prātu, saprātu, emocijām un afektiem

Apturi vārdu, kas karsts
Laužas augšup no sirds līdz mēlei!
Iemācies valdīt sākumu,
Sākumu pašai spēlei!

Atceries, kad pār muguru skrien
Uztraukuma saltā skudra:
“Runāt ir tikai sudrabs,” -
Teic kāda tauta gudra.

Nesit savu dūri
“… divi, trīs” – uz reizi tā!
Turi savu dūri līdz “desmit”
Kabatā!

Valdi savas acis, lai neredz,
Ka tās izmisumā zvēro.
Citiem lai liekas, ka rāmi,
Mierīgi visu tu vēro.

Piere lai nesaraucas!
Nāsis lai neieplešas!
Apdomā, apvaldi, savaldi
To, kas krūtīs plešas!

Nesper savu zibeni trešo,
Kur divi jau zibina!
Pirms tu ko dari,
Tev vēl jāizdibina.

Trenē apturēt dūri.
Apturēt vārdu un aci.
Nestreb karstu putru.
Tas ir viss, ko tev gribēju sacīt.

Pa pasauli raibo
Tu krizdams un klupdams maldīsies,
Ja tu neklausīsies
Un nesavaldīsies.

***

Par pašpārvarēšanu

Visgrūtāk ir pašam sevi nest.
Smaga, smaga ir nevarība.
Kā skudra ap milzīgu smagumu
Cīnās ap to griba.

Jūs visi, kuriem nevarība
Kaulos rūs, -
Jūs zināt, ka kokiem augļu nebūs.
Nekā nebūs.

Visgrūtāk ir savas domas nest,
Apspiest un valdīt
Un viena otra sētas vārtiņus
Gabalos nesaskaldīt.

Bet tā ir pieņemts, ka jāsavaldās.
Tā vajag. Tā klājas.
Kaut niknums tevī nosmacē labo,
Žults krājas un krājas.

Grūti ir savu lielību nest
Un nelielīties, kad var lielīties.
Es saku: „Esmu slapjš no sviedriem.”
Bet es esmu
Citu sviedriem pieslaucīts dvielītis.

Kad vajag vienkārši iet un darīt,
Vienkārši kartupeļus stādīt,
Man gribas raudāt. Paplest rokas
Un to lielo līdaku rādīt.

Un tā tu sevi nes. Smagi un grūti.
Vēl solīti, vēl un vēl.
Citu jau sen tu nosviedis būtu,
Bet sevi nosviest – žēl.

Un tevi lamā, par tevi smejas,
Un reizēm tu pats sev rieb.
Tādi mēs esam savās bēdu lejās,
Kas paši sevi stiepj.

***

Viens ej un pats pie sevis smaidi,
Viens savu rūpju vagu ar…
Cik daudzi cilvēki tā dzīvo,
Un izrādās – tā arī var.

Var jau…

/Dzejolis „Bez mīlestības nedzīvojiet”/

***

Visbriesmīgāk ir, kad otram sāp,
Pats visas elles var paciest.
Visbriesmīgāk ir, kad otram sāp
Un kad viņš skatās tev acīs
Un mēmi klusē, un nelūdz nekā,
Lai sāpju smagums tiek dalīts.
Visbriesmīgāk ir, kad otram sāp
Un tu nezini, kā lai palīdz.

***

Kad gulbji aizlaižas,
tad trešā dienā snigs.
(Tautas ticējums)

Drīz upēm skaidru
ledu acīs liks.
Kad gulbji aizlaižas,
tad trešā dienā snigs.

Bet grūtākās
mums būs šīs dienas trīs
bez gulbjiem un
bez sniega debesīs.

***

Neesiet tik pārmērīgi lieli


Neesiet tik pārmērīgi lieli,
Ļaujiet vismaz man būt mazam,
Ļaujiet man spēlēties ar savu kāju īkšķiem!

Redziet, es guļu šūpulī
Un abām rokām
Bāžu kāju mutē.

Atzīstieties, ka jūs jau esat lieli
Un stīvi
Un ka jūs vairs to nevarat.

Tas ir ļoti svarīgi – laiku pa laikam
kļūt mazam, lai augtu liels.
Ja jūs vairs to nevarat,
Jūs esat kaut ko pazaudējuši.
spirāli.
Atdzimšanu. 

Man liekas, mēs to nesaprotam –
Spirāli.
Spirāle nav tā – gultas matracī
Federe.

Spirāle iet caur jums.
Sakiet – vai jūs jūtat, kā spirāle iet caur jums?
Vai jūs varat laiku pa laikam atgulties šūpulī,
Spēlēties ar saviem īkšķiem un bāzt kāju mutē?

Ja jūs to nevarat, tad caur jums iet taisne.
Taisne ir stīva.
Un tad tas neko nepalīdz,
Ja jūs gultas federi saucat par spirāli.

Tāpēc ļaujiet man būt mazam.
Es spēlējos ar saviem pirkstiem,
Es apgūstu sevi –
Tam, kas nāks:
Brīvā dzejā, pantā ne…
Fontāni…
Spontāni… 

Tas viss man vēl nākotnē.
Ļaujiet man spēlēties ar savu kāju īkšķiem.
Es jums galvoju, ka tas ir sabiedriski ļoti nozīmīgi.

 

Mierīgu Tev svētdienas vakaru,
Kika. ;)

2 Responses to Dzejas dienas dzejas (ne)mīļotājai.

  1. Kristīne says:

    Kik, varbūt tev ir izskaidrojums, jo esmu bez variantiem. Viens ir atrast svaigi nopirktos “Trīs draugus” uz tava galda, bet jau cita līmeņa dīvainas sajūtas pārņem, izlasot tava bloga ierakstu, kad, šoreiz uz mana galda, stāv 600 lpp. biezais Imants Ziedonis “Raksti”, kuru biju paņēmusi uz Berlīni un šobrīd vēl lasu pēdējās lapas. Un man gan nav līmlapiņu sistēma – es atļaujos apcūkot vieglītēm ar parasto zīmulīti mīļākās vietas un dzejoļus. Bet, klausies, kā mēs tā?

    • kikasee says:

      Labs izskaidrojums būtu, ja Tu būtu uz Berlīni paņēmusi līdzi pusi grāmatplauktu un arī mans grāmatplaukts būtu ievērojamos apmēros. :D Nekas, gan jau ar laiku atkodīsim, kas par lietu!

Atstāj atbildi

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 449 other followers

