The Simpsons & HIMYM – pamācošā ironija par mums pašiem


(Brīdinu (Nr.1), ka šis raksts prasīs skatīties daudz, bet īsa garuma video!😉 )

(Brīdinu (Nr.2), ka rakstā ir divi jautājumi, kuri kādā brīdī var sajaukties, bet ceru, ka doma nepazudīs!) 

Tie, kas mani zina, ļoti labi zina arī to, ka man patīk savienot nopietnās lietas ar nenopietnajām, pievienojot tam visam arī labu devu ironijas. Jau labu laiku mana karstākā vēlme ir uzrakstīt GP (neViAiešiem – Gada Projekts jeb Gada Prieks) par Simpsoniem kā lieliskiem vēstures ilustrētājiem, jo arvien biežāk, uzzinot jaunus faktus, sižeti multenē par dzeltenajiem cilvēciņiem sāk iegūt arvien lielāku jēgu, un, ticiet man, 22 sezonas ir krietni saturīgākas, kā spētu iedomāties. Jo, citēšu savu brāli, “Simpsonos  ir vienkārši parādīta dzīves realitāte, tikai pārspīlētā veidā, lai mēs to varētu uztvert”.

Pēc pēdējās politiskā mārketinga lekcijas, kur aizpļāpājāmies par politiskajām kampaņām, savilku arī dažas paralēles ar otro manis cienītāko šī brīža seriālu “How I Met Your Mother”. Tēma pavisam vienkārša – cilvēka “iepaticināšana” auditorijai. Un tas ir pārsteidzoši, uz kādām lietām auditorija uzķeras un uz ko “pārdodamais” cilvēks ir gatavs. Šeit nepievienošu linku ar Borisa Jeļcina atraktīvajiem mēģinājumiem iepatikties vēlētājiem (to gan jau varat uzmeklēt paši – visnotaļ uzjautrinoši), bet pieminēšu kādu citu Krievijas “zvaigzni” – Vladimiru Putinu, kura izgājieni kampaņas laikā arī tika vērtēti visnotaļ negatīvi.

Pēc Putina izgājiena ar motociklu un ādas apģērbu atminējos HIMYM sēriju (ja nemaldos S4, E14), kurā Bārnijs paspīdēja ar savu video CV. Proti – iekļaujot tajā tādas lietas, kuras vienkārši cilvēkiem šķiet piesaistošas. Gudri, aktīvi, bezbailīgi un spēcīgi raksturi. (Pieļauju, ka liela daļa arī mēs tādi izskatāmies savos CV.😉 ) Piedāvāju ieskatam Bārnija video ieskatu – diemžēl iztrūkst komentāri, kas sekoja sērijas laikā, un pasaka vēl priekšā pāris muļķīgas lietas, kuras cilvēki mēdz pārspīlēt mēģinot sevi “pārdot”.

Ak, jā, piemirsu vēl vienu svarīgu vērtību, kas vienmēr tiks pārdota – revolūcija! Tieši tāpēc atgriežos pie stāsta par Simpsoniem un viņu vērtību. Politiskā mārketinga kursā mums atgādināja par Apple leģendāro reklāmu, kad tas ienāca tirgū ar pirmo Macintosh datoru. Jāteic pieteikums varen spēcīgs pret kompāniju, kas savās rokās tajā laikā turēja IT monopolu.

Šo revolūcijas tēlu savā kampaņā veiksmīgi pārņēma Obama, izmantojot arī Apple 1984.g. reklāmu. Jā, arī tā ir liela uzdrīkstēšanās – tēmēt uz jau iepriekš nostādītu ļoti augstu latiņu. (Jāmin, ka arī Austrālijas 2010.g. vēlēšanās tika izmantota tieši šī paša reklāma.)

Šis bija stāsts par uzdrīkstēšanos. No politikas tomēr atgriezīsimies pie Apple un Simpsoniem. Ak, jā, un arī pie ironijas. Arī Simpsoni (S20E7) pieķērās šai pašai leģendārajai reklāmai, pavēršot to pret pašiem Apple. Nenoliegsiem, ka Apple jau vairākus gadus iet savu uzvaras gājienu, kas viņus no revolucionāriem, tomēr pārvērš tādos pašos “vergu turētājos”, kādus tie tēlo Microsoft 1984.g. reklāmā. (Taču pilnīgākai ainai atkal iesaku noskatīties visu sēriju, bet šeit tikai īsais fragments “par tēmu”.)

Stāsts šoreiz bija par to, ka mūsu ikdienišķie TV šovi īstenībā ir ļoti labi vizualizācijas materiāli, un šie ir tikai pāris piemēri – Simpsonos ir iespējams vērot Amerikas kultūras attīstību no A-Z, kaut vai sākot ar TV un kabeļtelevīzijas atkarību un beidzot ar Twitter un blogu izmantošanu.
Un īstenībā – gluži tāpat kā Simpsoni pasmmīkņāja par Apple “jūgu”, tieši tāpat daudzi TV šovi, seriāli un animācijas pasmīkņā (un tas ir pavisam maigi teikts) par mums un mūsu paradumiem. Atliek tikai to ieraudzīt!😉

Kika

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: